پرینتر سه بعدی DLP

پرینتر سه بعدی DLP

پرینتر سه بعدی DLP از دیگر پرینترهای سه بعدی رزینی است و DLP مخفف Digital Light Processing نام فناوری است که دستگاه های ویدیو پروژکتور استفاده شده است. این پرینترهای سه بعدی در واقع از یک ویدیو پروژکتور و یک سیستم مکانیکی ساخته شده اند. در پرینتر سه بعدی DLP از رزین مایع حساس به نور استفاده میشود. عملیات چاپ در چاپگرهای سه بعدی DLP به این صورت انجام میشود که دیتا پروژکتور در پایین دستگاه و در زیر ظرف رزین مایع قرار میگیرد، و هر بار نرم افزار تصویر یک لایه ( با ضخامت 25 یا 50 میکرومتر (کمتر یا بیشتر) ) را برای ویدیو پروژکتور ارسال میکند و ( تابش نور از ویدیو پروژکتور به سطح رزین مایع ) موجب پخته شدن و شکل گیری آن میشود. در نهایت این عملیات تا آخرین لایه انجام می شود تا در نهایت لایه لایه اشکال دو بعدی برش خورده به شکل سه بعدی مورد نظر ساخته یا تولید شوند.

تکنولوژی پرینتر سه بعدی DLP چیست ؟

DMD به چیپ الکترونیکی ای کوچکی گفته می شود که شامل میلیون ها آینه و جک الکترونیکی هدایت آینه ها بوده که با استفاده از درایور خاص خود دستورات لازم را برای حرکت آینه ها و بازتاب یا عدم بازتاب نور دریافت میکنند. این عملیات با دقت بسیار زیاد و در حد چندین میکرون انجام می شود که برای مشاهده آن باید از میکروسکوپ استفاده شود!

اما از آنجایی که چیپ های DMD تکنولوژی بسیار پیشرفته ای محسوب می شوند و تنها در اختیار چند شرکت است، لذا سازندگان پرینترهای سه بعدی DLP فعلا توانایی ساخت آن را ندارند و از دیتا پروژکتورهای یا ویدیو پروژکتورهای موجود در بازار که از تکنولوژی DLP بهره میبرند  مانند  EPSON و پاناسونیک هستند استفاده می کنند.

پرینت با پرینتر سه بعدی DLP

پرینترهای سه بعدی DLP در جهان و ایران

با توجه به اینکه ساخت پرینترهای سه بعدی DLP در ایران و جهان به علت کارایی و سادگی ساخت رواج زیادی پیدا کرده است،اما پرینتر های سه بعدی DLP با محدودیت های بسیاری روبرو بوده اند. برای مثلا در حال حاضر عمر کم لامپ های UHP  یا Ultra-high-performance lamp که در دستگاهای ویدیو پروژکتور استفاده میشود فقط هزار 1000 تا 3000 ساعت است و هزینه نگهداری این پرینتر ها به علت خرابی لامپ ها UHP بسیار بالا است. از این رو سازندگان پرینترهای سه بعدی DLP برای رفع محدودیت طول عمر لامپ ها UHP شروع به استفاده از ویدیو پروژکتورهای با تکنولوژیDLP LED کردند. اما محدودیت ویدیو پروژکتورهای DLP LED نیز طیف بالا بود. در واقع  پرینترهای سه بعدی که از پروژکتورهای LED  استفاده میکنند فقط میتوانند از رزین های حساس به طیف LED  استفاده کنند. و اگر قست استفاده از رزین های حساس به فرا بنفش را دارید حتما به این نکته قبل از خرید پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی DLP دقت فرمایید. رزین های حساس به فرا بنفش برای این پرینترهای با لامپ UHP است.

 

 

 

 

آموزش روش ساپورت گذاری در  پرینترهای سه بعدی رزینی

 

ساپورت در پرینتر های سه بعدی SLA و DLP

پرینترهای سه بعدی SLA استریولیتوگرافی (SLA) و پرینترهای سه بعدی DLP ، رزین مایع را با استفاده از یک منبع نور به جامد تبدیل می کنند در این تکنیک ها اشیاء چاپی از یک رزین مایع (فتوپلیمر) ایجاد می شوند.بسته به نوع دقیق پرینت مدل د رحالی که توسط یک منبع نور از طریق یک پنجره شفاف در پایین (پایین به بالا) محکم می شود از یک وان حاوی مواد مایع خارج می شود یا در حالی که لایه های بالا توسط یک منبع نور در بالا در حال تشکیل شدن هستند به داخل مایع فرو می رود(بالا به پایین)

 

چه زمانی به ساپورت نیاز داریم؟

برای حصول اطمینان از اینکه قطعه در حال چاپ از صفحه کنده نشود و در وان شناور نشود در این دو تکنولوژی بیشتر اوقات به ساپورت نیاز است.سازه های ساپورت در این چاپگرها به شکل دنده های باریکی هستند که انتها های کوچکشان به جهت نگه داشتن مواد و صرفه جویی در وقت به مدل متصل شده اند.تعداد ساپورت ها،جای قرارگیریشان و جایی که به مدل متصل می شوند توسط نرم افزار محاسبه می شود و بسته به شکل،وزن و جهت مدلی که قصد چاپ آن را داریم متغیر خواهد بود.

تکنولوژی های DLP و SLA از دقیق ترین تکنیک های پرینت هستند که قابلیت چاپ حساسترین، کوچکترین و پیچیده ترین جزئیات را دارند و اگر عملیات پس از چاپ به درستی انجام شود ساپورت ها به کیفیت چاپ آسیبی وارد نمی کنند.